چه غذاهایی باعث ایجاد جوش میشود؟ غذاهای مضر برای جوش صورت


اگر فکر می‌کنید که جوش امروز صورتتان،  بخاطر میان وعده‌ای است که دیشب خورده اید، شاید حدستان درست باشد. چند ماده‌ی غذایی هستند که واقعا آکنه را تحریک می‌کنند و معمولا هم درآشپزخانه‌ی شما وجود دارند (و همچنین درپیشخوان آبنبات فروشی درفروشگاه‌ها).

برخی از غذاها هستند که ضمن سالم بودن باعث ایجاد مشکلاتی میشوند اما لازم نیست همین حالا یخچالتان را خالی و تمیز کنید. کاساندرا لنینگ، متخصص تغذیه و زیباشناس توضیح می‌دهد که «فردیت زیستی» یک جزء مهم درمحرک‌های آکنه است. هر فردی، محرک‌های مختلف غذایی، استرس و … دارد که می‌توانند باعث بروز جوش شوند.

بهگزارش آلامتو بهنقل از سرخاب سفیداب؛ این بدین معنی است که وقتی غذایی می‌خوریم، هر چیزی از ژنتیک گرفته تا نوع خون و سوخت و ساز بدن می‌تواند بر پوست ما تاثیر منفی بگذارد.

اما هنوز هم مواد غذایی هستند که می‌توانند تولید چربی، عدم تعادل هورمونی و التهاب را افزایش دهند. همه‌ی این‌ها می‌توانند باعث بروز جوش شوند، بدون آنکه مهم باشد بدن شما چه شکلی است.

درزیر، تعدادی از رایج‌ترین مواد تحریک کننده‌ی آکنه را بیان می‌کنیم. اگر می‌بینید که مشکل پوستی‌تان درحال بدتر شدن است، شاید این مواد خوراکی بر پوستتان تاثیر منفی می‌گذارند.


هورمون بهتنهایی باعث می‌شود که لبنیات، یک عامل مهم درتشدید آکنه باشد، حتی شیرهای بدون هورمون رشد، هنوز هم بطور طبیعی پر از هورمون هستند. اما فقط این نیست، لنینگ می‌گوید: از نقطه نظر تغذیه‌ای، شیر کم چرب و بدون چربی، چیزی بجز یک بمب قند نیست.

او می‌خواهد توضیح دهد که با حذف چربی از شیر، فقط قند آن باقی می‌ماند، ۱۲ گرم قند درهر فنجان! چربی موجود درشیر بهتجزیه‌ی ویتامین‌های محلول درچربی مثل A و D برای جذب بهتر، کمک می‌کند. این ویتامین‌ها، ممکن است بدون چربی، بخوبی جذب نشوند و شما فقط یک نوشیدنی شیرین خواهید داشت که می‌تواند تعادل هورمونی پوستتان را بهم بریزد.


تاثیر قند بر جوش صورت

آکنه دراصل یک التهاب است و یکی از بزرگترین محرک‌های التهاب، قند تصفیه شده می‌باشد. هنگامیکه قند وارد بدن ما می‌شود، سطح انسولین ما را افزایش می‌دهد که باعث التهاب سیستم بدنمان می‌شود.

برای پوست‌های مستعد آکنه، این یعنی یک تاول چرکی! بعلاوه اگر قند را با شیر هورمونی مخلوط کنید، دچار مشکل می‌شوید. لنینگ توضیح می‌دهد: اگر یک بیمار بهمن بگوید که شکلات باعث می‌شود جوش بزند، تقریبا درست است که بگوییم شکلات شیری که مواد تشکیل دهنده اصلی‌اش، شیر و شکر هستند باعث جوش می‌شود.

این دو ماده باعث تحریک جوش‌ها می‌شوند. آیا نمی‌توانید عادت شکلات خوردنتان را ترک کنید؟ پس شکلاتهای تلخ‌تر یا اصطلاحا تیره را انتخاب کنید. اگر شما شکلات تیره ۷۰، ۸۰ یا ۹۰ درصد که قند کمتر و آنتی اکسیدان بیشتری دارد بخورید، کمتر احتمال دارد که جوش‌هایتان تحریک شوند.

حرف آخر این است که اگر می‌خواهید چیزی بخورید که جوشتان را تحریک می‌کند، حداقل آن را عاقلانه انتخاب کنید!


بادام زمینی و ایجاد جوش

این آجیل محبوب، یک محرک جوش است. لنینگ می‌گوید: ما از افراد مستعد بهآکنه خواستیم تا از بادام زمینی و محصولات آن استفاده نکنند، زیرا آن‌ها حاوی نوعی هورمون بهنام آندروژن هستند که می‌تواند با تولید سبوم، فولیکول‌های روی پوست را تحریک کند و پس از آن، جوش‌ها تشدید می‌شوند.

این، یعنی ساندویچ کره بادام زمینی (یا تخم مرغ سرخ شده درروغن) که می‌خورید، می‌تواند بهسرعت باعث چرب شدن پوستتان شود. مراقب روغن بادام زمینی درچیپس‌های سیب زمینی نیز باشید زیرا معمولا باعث جوش‌های ناگهانی می‌شوند.

لنینگ اشاره می‌کند که اولین قدم برای داشتن صورتی صاف‌تر، خواندن هوشمندانه‌ی برچسب مواد غذایی است.


ید و جوش صورت

ید برای درمان جراحات مفید است و دراکثر غذاهای مورد علاقه‌ی ما وجود دارد. نمک ید دار، مهمان اصلی اکثر میزهای غذا است، اما مقدار زیادی از این ماده‌ی محرک نیز درجلبک دریایی وجود دارد.

دوستداران سوشی توجه کنند!

جلبک آلگا، منبع دیگری از ید است و اگر شما طرفدار اسموتی های سبزیجات یا ابر مکمل‌های غذایی باشید، این سبزی مفید، قطعا بخشی از رژیم غذایی شماست. آلگا یک عنصر بسیار آبرسان است و می‌تواند فواید آنتی اکسیدانی و محافظت دربرابر آفتاب نیز داشته باشد.

با اینحال، می‌تواند جوش‌های آکنه‌ای را تشدید کند. بنابراین بستگی بهنوع آلگا و نحوه‌ی بدست آوردن آن دارد. لنینگ می‌گوید: ما می‌خواهیم که افراد دارای مشکل آکنه از محصول جلبک آلگا استفاده نکنند، زیرا احتمال دارد که بامصرف آن، دچار جوش شوند.

با اینحال، ید حتی درسبزیجاتی مانند مارچو بهنیز وجود دارد. مطالعلات نشان می‌دهند که مقادیر کم از غذاهای سرشار از ید (۳ تا ۴ وعده درهفته) بهاحتمال کمتری باعث تشدید آکنه می‌شوند، اما مصرف بیشتر آن، می‌تواند باعث تشدید جوش دربعضی افراد شود.

درآخر، برخلاف باور عمومی، ۶۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد تا آکنه تشکیل شود، یعنی تا سه ماه طول می‌کشد که جوش‌ها نمایان شوند. اگر فکر می‌کنید غذاهایی که می‌خورید، جوش‌هایتان را تحریک می‌کنند، پس سعی کنید بمدت یکماه، یک ماده‌ی محرک را کنار بگذارید و ببینید که آیا متوجه تفاوتی می‌شوید یا خیر.

شاید اگر امشب شکلات نخورید، تاثیری بر جوش فردای صورتتان نگذارد اما اینکار را ادامه دهید تا درآینده، صورتی صاف و بدون جوش داشته باشید.


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment