غذاهای مضر برای مغز | ۱۰ خوراکی که قاتل سلامت مغز شما هستند


درمورد سلامت مغز یافته‌های عملی بسیاری وجود دارد که شاید ما از آنها بی خبر باشیم و دانستن آنها بتواند سلامت مغزمان را بهبود ببخشد.

آیا می‌دانستید مغز شما دراثر مصرف خوراکی‌های نادرست تحلیل می رود و می میرد؟

آیا با مشکل عدم تمرکز یا “مه‌مغزی”، که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن سطح هوش و توانایی ذهنی است، مواجه هستید؟

این موضوع ممکن است بهاین دلیل باشد که شما مواد خوراکی را مصرف می‌کنید که بهنابودی سطح هوش شما منجر می‌شوند. از این غذاهای مضر برای مغزتان دوری کنید و دوباره احساس باهوش‌بودن داشته باشید.

درادامه فهرستی از خوراکی‌های ناسالم آمده است که باعث نابودی مغز می‌شود.


۱. الکل

این واقعیتی انکارناپذیر است که الکل برای مغز مضر است. درواقع، الکل قوه‌ی تشخیص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واکنش‌ها را کند می‌کند، حافظه را مختل می‌کند و بهرشد سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند.

بههمین دلیل الکل درص درفهرست خوراکی‌های قرار می‌گیرد که باید از آنها اجتناب کرد. هم‌چنین صدمات جدی بهکبد می‌زند و باعث انتشار سم توکسین درمغز می‌شود. و نیز خطر ابتلا بهاختلال شناختی را افزایش می‌دهد.


۲. قند و موادغذایی دارای قند مصنوعی

قند برای حافظه بسیار مضر است. پژوهش‌های اخیر علمی نشان داده است که مصرف بیش از حد مواد قندی باعث کاهش سطح یک ماده‌ی شیمیایی بهنام BDNF درمغز می‌شود. این ماده‌ عامل رشد سلول‌های عصبی مغزی است و درشکل‌گیری حافظه بهشما کمک می‌کند.

بدون این ماده، مغز شما توانایی بهخاطرسپاری اطلاعات و یادگیری بیشتر موضوعات را ندارد. کمبود این ماده‌ی شیمیایی افسردگی و زوال عقلی را نیز درپی دارد. علاوه بر این، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند آسپارتام و اسپلندا، آسیب‌های دائمی بهسیستم عصبی وارد می‌کنند.


۳. هله هوله

پژوهشی دردانشگاه مونترال بهاین نتیجه دست یافت که مصرف تنقلات باعث اختلال درتولید و سطح دوپامین دربدن می‌شود که هورمون شادی است. و مصرف خوراکی‌های بیهوده جلوی تولید دوپامین را می‌گیرد و درنتیجه باعث افسردگی می‌شود.

واضح است که فقدان کالری و مواد مغذی لازم دراین نوع مواد خوراکی، مثل ویتامین‌های ضروری و موادمعدنی مغز را برای تفکر خوب آماده نمی‌کند. باید از هرگونه خوراکی فاقد ارزش غذایی واقعی بهمنظور حفظ هوشیاری و سلامت مغز اجتناب شود.


۴. خوراکی‌های فراوری شده

خوراکی‌های فراوری شده حاوی مواد افزودنی، رنگ، مواد نگهدارنده، و طعم‌دهنده‌های مصنوعی باعث آسیب رساندن بهکارکردهای طبیعی بدن می‌شوند. چرا که دقیقا این مواد، ارزش غذایی ندارند.

بسیاری از این مواد مصنوعی که درغذاهای فرآوری شده استفاده شوند درواقع می‌توانند باعث از دست رفتن حافظه و آسیب بهسیستم عصبی مرکزی شوند. تا جایی که می‌توانید از غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و یا یک‌بار از حالت انجماد و بسته‌بندی خود خارج شده‌اند دوری کنید.


۵. خوراکی‌های پرنمک

غذاهای شور نه تنها برای فشار خون شما مضر هستند، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند رژیم غذایی با سدیم زیاد باعث اختلال درعملکرد شناختی می‌شود.

هم‌چنین غذاهای شور اشتیاق شما را برای صرف نمک بیشتر می‌کند که این امر خود منجر بهتغییر ادراک شما و توانایی مقاومت دربرابر گرسنگی می‌شود.

وقتی که شما مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنید باعث یک حواس‌پرتی و گیجی عمیقی درشما می‌شود. غذاهای سرشار از نمک مثل انواع محصولات کنسروی مانند ترشیجات هستند.

همچنین بخوانید: غذاهای مفید برای سلامت مغز

۶. غلات گلوتنی

دکتر دیوید پرلماتر یکی از پزشکان نویسنده‌ی کتاب پرفروش “تغییرات مغزی” معتقد است گلوتن و کربوهیدرات‌ها بهمغز شما آسیب می‌رسانند.

مصرف خوراکی‌های که گلوتن یا شاخص بالایی از قندخون را دارند ممکن است باعث بروز علائمی نظیر زوال عقل، کاهش میل‌جنسی، افسردگی، سردردهای مزمن، اضطراب، صرع، و اختلال نقصان‌توجه و بیش‌فعالی شود.”

همچنین بخوانید: آشپزی بدون گلوتن

۷. گوشت فرآوری شده

از گوشت‌های فرآوری شده که ممکن است حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده یا نیترات سدیم باشد دوری کنید. این فهرست شامل هات‌داگ، کالباس، بیکن، و سوسیس همه از پروتئین‌های فراوری شده هستند. علاوه بر این، درنظر داشته باشید بسیاری از گوشت‌ها که از دامپروری‌های صنعتی می‌آیند حاوی فراوری بقایای حیوانات است.

دربسیاری از دامپروری‌های صنعتی حیوانات با آنتی‌بیوتیک و هورمون تحت‌درمان هستند، که درنهایت درگوشتی که شما می‌خورید موجود است. این مواد “زائد” خطر ابتلا بهسرطان را با قرار دادن بدن درمعرض تاکسین افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: غذاهای خنگ کننده

۸. چربی‌های ترانس

از چربی‌های ترانس همیشه باید اجتناب شود چرا که آنها نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه سلول‌های مغزی را هم نابود می‌کنند.

وقتی شما طی یک مدت طولانی خوراکی‌های حاوی چربی‌های ترانس مصرف می‌کنید باید بسیار مراقب باشید. چرا که ممکن است باعث کوچک‌شدن حجم مغز شما شود.

چربی‌های ترانس سلول‌های مغزی را نابود می‌کنند و کلسترول موجود درآنها باعث انسداد شریان‌های قلبی و درنهایت قرار گرفتن درمعرض ریسک بالایی برای سکته‌ی مغزی می‌شود.


۹. خوراکی‌های فست فودی

بسیاری از مردم باور نمی‌کنند. اما خوراکی‌های فست‌فودی حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر، مواد افزودنی، و مواد نگهدارنده است.

این نوع خوراکی‌های نه تنها باعث می‌شوند شما میل بهخوردن غذای بیشتری داشته باشید بلکه منجر می‌شوند تا رادیکال‌های آزاد از طریق مواد مصنوعی بهبدن شما وارد شوند هم‌چنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند فست‌فودها عامل افت نمرات تحصیلی کودکان نیز می‌شوند.

همچنین بخوانید: غذاهای کاهنده هوش

۱۰. خوراکی‌های سرخ شده

بسیاری از غذاهای سرخ شده نه تنها شامل MSG (منو سدیم گلوتامات) هستند بلکه باعث انسداد شریان‌های قلبی نیز می‌شوند. MSG یک ماده‌ی بحث‌برانگیز است که بهآسیب مغزی منجر می‌شود، و عامل انسداد سرخرگ‌ها و درنتیجه آسیب دائمی مغزی از طریق سکته‌ی مغزی است.

مصرف بیش از حد گلوتامات ممکن است بهمرگ سلول‌های مغزی و اختلال فرآیندهای عصبی دربدن منجر شود.

با اجتناب از مصرف این خوراکی‌های، شما ممکن است اثرات واکنش سریع‌تر، حافظه‌ی بهتر و تمرکز بالاتر را احساس کنید.


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment