خواص پروبیوتیک – مقاله / تحقیق جدید درمورد مزایای پروبیوتیکها


قبلاً مقاله ای درمورد «پروبیوتیک چیست» را منتشر کرده ایم اما اگر هنوز هم پروبیوتیکها برای شما سوال هستند با ما دراین مقاله همراه شوید تا همه چیز درباره مزایای پروبیوتیک ها را بفهمید.


پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که می توانند سلامت فرد را بهبود بخشند.  پروبیوتیک ها با متعادل کردن میکروفلورای  روده ای نقش بسیار مهمی درتنظیم عملکرد روده و هضم دارند. میکرو فلورا جلبک ها و قارچ های میکروسکوپی هستند که دردستگاه گوارش وجود دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) این باکتری های “خوب” را بهعنوان “میکروارگانیسم های زنده ای که درصورت مصرف بهمقدار کافی، مزایای سلامتی را برای میزبان ایجاد می کنند” تعریف می کند.

حدود 1500 گرم از وزن بدن انسان را باکتری های پروبیوتیک تشکیل می دهند. این مقدار چیزی بیش از وزن مغز است.

پروبیوتیک درغذاهای تخمیر شده با باکتری های زنده فعال مانند ماست و کیمچی وجود دارند. علاوه بر این، آن ها بهشکل مکمل از کپسول، مایعات و یا پودرها نیز بهدست می آیند.


مزایای سلامتی پروبیوتیک ها

لازم بهذکر است که بسیاری از مزایای سلامتی احتمالی پروبیوتیک ها نیاز بهتحقیقات بیشتر دارند.

  1. درمان اسهال

برخی از گونه های پروبیوتیک نتایج مثبتی را دردرمان اسهال و گاستروانتریت (Gastroenteritis) یا بیماری التهاب معده‌ ای روده‌ ای نشان داده اند. طبق گزارشی که درژورنال گوارش و تغذیه کودکان منتشر شده است، پروبیوتیک ها درمبارزه با اشکال مختلف اسهال مؤثر هستند. یک مطالعه منتشر شده درمجله کودکان، بهاین نتیجه رسیده است که گونه های لاکتوباسیلوس برای درمان کودکان مبتلا بهاسهال عفونی ایمن و مؤثر هستند.

محققان بهاین نتیجه رسیدند که مصرف پیشگیرانه گونه های لاکتوباسیلوس می تواند خطر ابتلا بهاسهال، بخصوص روتاویروس گاستروانتریت را بهمیزان قابل توجهی کاهش دهد.


  1. عملکرد مغز

پروبیوتیک ها می توانند برای عملکرد مغز مفید باشند. محققان UCLA دریافتند که عملکرد مغز دربین زنان سالم که بهطور مرتب ماست حاوی پروبیوتیک مصرف کرده بودند، بهبود یافته است.

“یافته های ما نشان می دهد که برخی از محتویات ماست می توانند نحوه واکنش مغز ما بهمحیط را تغییر دهند.”

دکتر کیرستن تیلیش، نویسنده مطالعه، UCLA

محققان همچنین بهارتباط بین پروبیوتیک و اضطراب نیز اشاره کرده اند. تحقیقات درموش های آزمایشگاهی بهمزایای پروبیوتیک ها با عنوان یک ماده کاهنده استرس دست یافته اند. درحالی که این ارتباط هنوز درانسان ‌ها آزمایش نشده است، یافته ‌ها بهراه های احتمالی که پروبیوتیک ها می توانند از درمان مشکلات سلامت روان پشتیبانی کنند، اشاره می کنند.


  1. کلسترول

تحقیقات حاکی از آن است که فرمولاسیون Lactobacillus reuteri NCIMB 30242 می تواند سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) درخون را کاهش دهد. حتما می دانید که LDL عمدتا عنوان کلسترول بد را بهخود می گیرد. دراین مطالعه، دو دوز روزانه L. reuteri NCIMB 30242 هم کلسترول بد و هم کلسترول کلی خون را کاهش داده است.

دکتر میچل جونز، یکی از نویسندگان این مطالعه، نشان داد که پروبیوتیک ها بهطور خاص می توانند استرهای کلسترول مرتبط با اسیدهای چرب اشباع نشده درخون را کاهش دهند.


  1. فشار خون

یک مطالعه نشان داده است که شیر تخمیر شده با گونه های لاکتوباسیلوس می تواند بهکاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان می ‌دهد که پروبیوتیک ها می ‌توانند سطوح ویتامین D خون را از طریق فرایندهای متابولیکی افزایش دهند. ویتامین D نیز بهجلوگیری از افزایش فشار خون کمک می ‌کند. آزمایش‌ های بالینی بیشتری برای تایید مزایای فشار خون مرتبط با مصرف پروبیوتیک ها مورد نیاز است.


  1. سندرم روده تحریک پذیر

شواهدی درحال رشد وجود دارد که نشان می دهد پروبیوتیک ها می توانند بهدرمان سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. دو مقاله که درنشریه Nutrition in Practice Clinical منتشر شده اند، رویکردهای درمانی IBS را مورد بررسی قرار داده اند. آن ها دریافتند که پروبیوتیک ها درمدیریت IBS بخصوص بیفیدوباکتریوم ها، بسیار مؤثر هستند.


  1. عفونت

دانشمندان دریافتند که باکتری های پروبیوتیک می توانند دربرابر عفونت باکتری های مضر، از بدن محافظت کنند. تحقیقات حاکی از آن است که ﭘﺮوﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻻﻛﺘﻮﺑﺎﺳﻴﻠﻮس ﭘﺎراﻛﺎزﺋﻲ محافظت قابل توجهی دربرابر عفونت لیستریا ارائه می کند. دراین مرحله فقط سلول های انسانی مورد آزمایش قرار گرفته اند و برای تأیید تأثیر L. paracasei بر عفونت باید مطالعات بیشتری درمورد موجودات زنده انجام شود.


  1. پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن (CFS)

دانشمندان دانشگاه کورک ایرلند، درمجله Gut Microbes گزارش داده اند که ﺑﯿﻔﯿﺪﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اﯾﻨﻔﻨﺘﯿﺲ 35624(Bifidobacterium infantis 35624) برای بیماران مبتلا بهپسوریازیس و سندرم خستگی مزمن دارای فواید تاثیرگذاری است. ﺑﯿﻔﯿﺪﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اﯾﻨﻔﻨﺘﯿﺲ 35624 یک پروبیوتیک موجود درایالات متحده برای تقویت دستگاه گوارش است.

از آنجایی كه یك پروبیوتیك نه تنها بر سیستم ایمنی مخاطی بلکه می تواند بر سیستم ایمنی سیستمیک انسان نیز تأثیر بگذارد، این مطالعه قابل توجه است. سیستم ایمنی مخاطی از دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و مجاری معده محافظت می کند. این ها اولین مناطقی هستند که عوامل بیماری زا یا میکروارگانیسم های عفونی از خارج بدن می تواند آن ها را آلوده کنند. با این حال سیستم ایمنی سیستمیک درکل بدن مؤثر است. اگر پروبیوتیک ها می توانند درحمایت از سیستم ایمنی بدن عمل کنند، پس می توانند بهشرایطی مانند پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن نیز پاسخ دهند.


منابع پروبیوتیک

غذاهایی که حاوی پروبیوتیک طبیعی هستند شامل موارد زیر است:

  • ماست
  • کفیر
  • باترمیلک ( آب دوغ )
  • کیمچی
  • میسو
  • تمپه
  • برخی از نوشیدنی های سویا

محصولات غنی شده پروبیوتیکی مانند آب میوه، شکلات، آرد و غلات نیز موجود است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که پروبیوتیک هایی را مصرف می کنید که برای مدیریت شرایط شما مناسب هستند.


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment