خواص و مضرات سبزیجات فریز شده


برخی از سبزیجات را نمیتوان درتمام فصول پیدا کرد و یا پیدا کردنشان مقداری سخت است بههمین دلیل فریز کردن سبزیجات یک امر متداول است اما آیا سبزیجات بهصورت فریز شده خاصیت خود را از دست نمی دهند؟

بهگزارش آلامتو و بهنقل از مردمان؛ همه می‌دانند که استفاده گاه‌گاه از سبزیجات فریزشده بسیار راحت است.

سبزیجات بهصورت فریزشده آماده پخت هستند، نیاز بههیچ آماده‌سازی ندارند و موقع خرد کردن آنها احتمال زخمی کردن انگشتتان وجود ندارد. ولی وقتی صحبت از تغذیه سالم می‌شود، همه چیز بهاین سادگی نیست. بههمبن دلیل تصمیم گرفتیم این موضوع را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم بهترین راه برای بهره‌مند شدن از فواید سبزیجات چیست.

گفته می‌شود که سبزیجات سالم و پخته‌نشده، مغذی‌ترین شکل سبزیجات است ولی برای همه انواع سبزیجات بهاین صورت نیست.

یک تحقیق نشان داده است که اسفناج بهصورت خام و تازه سطح بالاترین از لوتئین درخود دارد که کاروتینوئيدی است که می‌تواند از تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا و مشکلات چشم پیشگیری کند.

موادغذایی که سطح بالایی از ویتامین‌های B و C را درخود دارند بهتر است بهصورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین‌ها محلول درآب هستند و این یعنی ممکن است حین پخت از آن ماده‌غذایی خارج شوند.

ولی کیفیت غذایی سبزیجات تازه درمقابل سبزیجات خام برحسب نوع سبزیجات متفاوت است. سبزیجات خانواده کلم، مثل کلم سفید، کلم بروکسل و گل‌کلم بهتر است بهصورت تازه مصرف شوند تا فریزشده زیرا فیتوکمیکال و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری که براساس تحقیقات ضد سرطان هستند را درخود حفظ می‌کنند.

اما این بهآن معنا نیست که محصولات تازه دربرابر از دست رفتن موادمغذی خود ایمن هستد و راهی که سبزیجات از مزرعه تا فروشگاه طی می‌کند می‌تواند مسبب آن باشد. تازگی یک گوجه‌فرنگی یا توت‌فرنگی رسیده از زمانی که وارد فروشگاه می‌شود محاس بهنمی‌شود بلکه از زمان برداشت آن محصول مدنظر قرار می‌گیرد.

وقتی یک میوه یا سبزیجات برداشت می‌شود، شروع بهاز دست دادن گرما و آب می‌کند که این بر کیفیت غذایی آن اثر می‌گذارد. محصولات تازه با عبور از فرآیندهای مختلف سم‌پاشی، نقل و انتقال و زمان ماندن درفروشگاه ممکن است تا نیمی از میزان موادمغذی خود را از دست داده باشند.

خوشبختانه برای آنها که عادت بهخرید محصولات فریزشده از فروشگاه دارند، تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات فریزشده بههمان میزان سبزیجات تازه موادمغذی درخود دارند. میوه‌ها و سبزیجات تازه بعد از برداشت آنزیم‌هایی (تریپسین و کیموتریپسین) تولید می‌کنند که موجب از دست رفتن رنگ، طعم و موادمغذی آنها می‌شود.

اما این واکنش را می‌توان با غیرفعال کردن این آنزیم‌ها – که فریز کردن از عهده آن برمی‌آید – متوقف کرد و همین مسئله باعث می‌شود سبزیجات فریزشده موادمغذی بیشتری درخود داشته باشند.

موادغذایی که بهتر است بهصورت فریزری مصرف شوند آنهایی هستد که موادمغذی محلول درچربی مثل ویتامین A، کاروتینوئید و ویتامین E درخود دارند زیرا این موادمغذی حین فراوری محصولات و انبار کردن ثابت‌تر هستند.

بااینحال باید مراقب مراحل آماده‌سازی آنها باشید: تحقیقات نشان می‌دهد که باز کردن یخ سبزیجات فریزشده قبل از پخت می‌تواند از دست رفتن ویتامین C را درنخودفرنگی، اسفناج و نخودسبز تسریع کند.

موضوع دیگر این است که آیا سبزیجات پخته‌شده ارزش غذایی کمتری دارند یا خیر. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که پخت سبزیجات با رنگ روشن (مثل گوجه‌فرنگی و هویج) می‌تواند موادمغذی لازم ( بهویژه کاروتینوئیدها) را درآنها از بین ببرد. اما تحقیقات دیگری هم نشان می‌دهد که کیفیت غذایی سبزیجات پخته‌شده بهطور کل بهنوع پخت‌ آنها بستگی دارد.

باوجود تفکر عموم که پختن موادمغذی سبزیجات را از بین می‌برد، آب‌پز یا بخارپز کرد بعضی سبزیجات (مثل بروکلی و هویج) حتی می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی مثل کاروتینوئیدها و پلی‌فنول‌ها را افزایش دهد. بااینحال روش‌هایی مثل سرخ کردن موادمغذی اصلی مثل پروتئین، کلروفیل و ویتامین C را دربروکلی از بین می‌برد.

دوست دارید بدانید که بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی درآنها چیست؟ کافی است دما را پایین آورده، مدت پخت را بیشتر کنید و میزان آب مورداستفاده خود را برای پخت سبزیجات حاوی ویتامین‌های B و C محدود کنید ( بهخاطر داشته باشید که ویتامین‌های محلول درآب درحضور H2O بهسرعت از بین می‌روند).

یک خبر خوب هم برای آنهایی که از مایکروفر استفاده می‌کنند داریم: تحقیقات نشان می‌دهد که مایکروفر تاثیری بر کیفیت غذایی میوه‌ها و سبزیجات ندارد!


درآماده‌سازی و نگهداری سبزیجات حتماً بهنکات زیر دقت کنید:

– موادغذایی سرشار از ویتامینهای B و C بهتر است بهصورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین‌ها محلول درآب هستند و این یعنی درمراحل فرآوری از بین می‌روند. فلفل دلمه‌ای، مرکبات، کلم و توت‌ها از جمله این میوه‌ها و سبزیجات هستند.

– تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات فریزشده بههمان اندازه سبزیجات تازه ویتامین و موادمغذی درخود دارند.

– موادغذایی که بهتر است بهصورت فریزشده مصرف شوند آنهایی هستند که سطح بالایی از ویتامین‌های محلول درچربی مثل ویتامین A، کاروتینوئید و ویتامین E درخود دارند زیرا این ویتامین‌ها حین فرآوری موادغذایی (مثل فریزکردن) باثبات‌تر هستند. هویج، سبزیجات برگدار و بروکلی از جمله این سبزیجات می‌باشند.

– آب‌پز و بخارپز کردن بعضی سبزیجات (مثل بروکلی و هویج) سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی مثل کاروتینوئید و پلی‌فنول را درآنها افزایش می‌دهد.

– بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی درآنها پایین‌ آوردن دما، افزایش زمان و محدود کردن آب مصرفی برای پخت است.


میوه ها و سبزیجاتی که بهتر است بصورت فریز نگهداری شوند

  1. ذرت
  2. بروکلی
  3. لوبیا سبز
  4. گل کلم
  5. کلم بروکسل
  6. اسفناج
  7. کدو حلوایی
  8. هویج
  9. نخود فرنگی
  10. هلو
  11. انبه
  12. توت فرنگی


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment