بهترین غذا برای تقویت حافظه و تمرکز


مغز مرکز بدن است. این قسمت از بدن تمامی حرکات و درنهایت کل زندگی شما را کنترل می کند. علاوه بر این مغز مسئولیت نگهداری تمام خاطرات شما را بر عهده دارد و درتوانایی شما برای تمرکز کردن نقش بسزایی دارد.

درزندگی روزمره توانایی تمرکز بسیار مهم و سخت است. تمرکز بیشتر، بهره وری را بهحداکثر خواهد رساند، نتایج بهتری از کارها شاهد خواهیم بود و بهحفظ ذهن شما درطول روز نیز کمک می کند.

حافظه نیز بههمان اندازه مهم است و بهشما این امکان را می‌ دهد که حقایق، چهره‌ ها، نام ‌ها و چیزهای دیگری را بهخاطر داشته باشید که کیفیت زندگی شما را بهبود می ‌بخشد.

اگر حافظه خوبی ندارید یا نمی توانید بهخوبی تمرکز کنید، احتمالا از سلامت خوب مغز نیز برخوردار نیستید.

این اتفاق شما را درمعرض ابتلا بهاختلالات عصبی مربوط بهسن قرار می دهد و بههمین دلیل است که ضروری است که مطمئن شوید همه کارهایی که برای داشتن یک مغز سالم و قوی موردنیاز است را انجام می دهید.

حالا این سوال مطرح می شود که چه کارهایی برای رسیدن بهاین هدف باید انجام دهیم؟

باور کنید یا نه، مقدار زیادی از این کارها و عوامل بهرژیم غذایی تان مربوط می شود.

اگر درست غذا بخورید، مغزتان از شما قدردانی خواهد کرد.


  1. زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین جزء فعال زردچوبه، قا دراست از مانع بین خون و مغز عبور کند و بهاین معنی است که فواید مثبت آن می ‌تواند وارد مغز شود و بهسلول‌ های آن کمک کند.

کورکومین دارای ویژگی‌ های بی ‌شماری از جمله خواص آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی است که نشان می ‌دهد می ‌تواند حافظه، تمرکز و عملکرد کلی مغز را افزایش دهد، مانند:

الف) آلزایمر

مطالعات نشان می دهند که زردچوبه می تواند حافظه بیماران آلزایمری را بهطور کلی بهبود بخشد، و اعتقاد بر این است که جزء فعال این ادویه مفید می تواند پلاک های آمیلوئیدی که عمدتا مسئول ایجاد این بیماری هستند، را پاک کنند.

ب) رشد سلولی

كوركومين باعث تقويت عوامل نوروئيدي درمغز مي شود و اساسا بهعنوان هورمون رشد شناخته مي شود. کورکومین می تواند رشد سریع سلولی را افزایش دهد.

ج) حالت

کورکومین می تواند تولید هورمون احساس خوب که بهافزایش تفکر مثبت کمک می ‌کند، را افزایش دهد. دوپامین و سروتونین اضافی که بهواسطه کورکومین تولید می شوند، برخی علائم افسردگی را بهطور موفقیت آمیز رفع می کنند.

همچنین بخوانید: خوراکی های افزایش تمرکز و تقویت مغز

  1. شکلات تلخ

فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان بر پایه گیاه هستند و درپو درکاکائو و شکلات تلخ بسیار فراوانند. فلانوئیدهایی که شما از شکلات تلخ دریافت می کنید درواقع درمغزتان جمع می ‌شوند، بههمین دلیل است که برای عملکردهای شناختی بسیار مفید هستند.

تحقیقات گسترده نشان می‌ دهند که فلانوئیدهای شکلات قا در بهافزایش توانایی یادگیری و حافظه هستند.

حتی بیشتر مطالعات ثابت کرده ‌اند که فلانوئیدها می‌ توانند از زوال ذهنی که با افزایش سن همراه است جلوگیری کنند و مهم تر از همه، شکلات ویژگی‌ های تقویت روحیه دارد که برای کسانی که بهکمی تقویت روحیه نیاز دارند عالی است.


  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک چربی سالم است که برای استفاده کاملا ایمن است، چرا که این یک روغن گیاهی است. این بدان معنی است که این روغن حاوی چیزی بهاسید لوریک است که بهافزایش کلسترول خوب یا HDL کمک می کند.

مهمتر از همه، روغن نارگیل قا در بهتقویت توانایی مغز است.

مطالعات نشان داده ‌اند که روغن نارگیل می ‌تواند بهبهبود بخش ‌های مرتبط با جهت گیری مغز و نیز مهارت ‌های زبان کمک کند.

ایمن است که بگوییم اگر روغن نارگیل بر روی افرادی که دچار اختلالات دژنراتیو شده اند کار کند، احتمالا اثرات خوبی بر روی دیگرانی که بهدنبال تمرکز و حافظه درزندگی روزمره هستند، دارد.

فقط مطمئن شوید که مصرف خود را درحد تعادل نگه می دارید!

همچنین بخوانید: بهترین ورزش برای تقویت مغز چیست؟

  1. ماهی چرب

ماهی چرب یکی از بهترین غذاها برای مغز است و برای این ادعا دلیل بسیار خوبی هم دارد.

درحالیکه 60٪ مغز انسان از چربی تشکیل شده است، تقریبا 50٪ از آن، انواع مختلفی از چربی امگا 3 است که دراین ماهی بهوفور یافت می شود.

مغز از چربی‌ های امگا ۳ استفاده می ‌کند تا بهایجاد سلول ‌های عصبی و سلول ‌های مغزی کمک کند. علاوه بر آن، این چربی ‌ها برای جلوگیری از زوال شناختی و بیماری‌ های مرتبط با آن نیز ضروری هستند.

امگا 3 بسیار کم می تواند موجب اختلالات خلقی شود، بههمین دلیل ماهی چرب بههمان اندازه که برای اهداف دیگر مهم است، برای تفکر مثبت نیز اهمیت دارد.

تحقیقات همچنین نشان می ‌دهند که خوردن ماهی چرب بهافزایش ماده خاکستری مغز کمک می‌ کند و باعث ایجاد مهارت‌ های تصمیم‌ گیری بهتر و همچنین تقویت حافظه عاطفی می ‌شود.


  1. تخم مرغ

تخم ‌مرغ پر از مواد مغذی حیاتی، ویتامین و دیگر اجزایی است که بهسالم ماندن مغز کمک می کنند.

از جمله این اجزا می توان بهموارد زیر اشاره کرد:

الف) کولین:

این مواد مغذی درتولید استیل کولین که نوعی انتقال‌ دهنده عصبی است، حیاتی هستند. کولین مسئولیت افزایش تفکر مثبت و همچنین کمک بهبهبود حافظه کلی و توانایی شناختی را بر عهده دارد.

متاسفانه بسیاری از مردم برای ترویج این جزء حیاتی بهاندازه کافی تخم مرغ نمی خورند. زرده تخم مرغ بهطور کامل با کولین پر شده است.

بنابراین از مصرف تخم مرغ بهاندازه کافی دررژیم غذایی تان مطمئن شوید.

ب) فولات:

این ویتامین B برای سلامت کلی مغز ضروری است. تحقیقات نشان می ‌دهند که آن ‌هایی که اسید فولیک بهاندازه کافی مصرف نمی‌ کنند، امکان ابتلا بهزوال عقل با افزایش سن درآن ها بیشتر است.

درواقع، بیماران مبتلا بهکاهش شناختی می توانند روند این بیماری را با مصرف مکمل اسید فولیک آهسته یا متوقف کنند.

ج) ویتامین B12:

با وجود یک ویتامین B دیگر، این ماده مغذی بهحفظ سطح منطقی و متعادل قند درمغز کمک می ‌کند.

همچنین با کمک بهسنتز مواد شیمیایی درمغز، بهپردازش و عملکرد کلی بهتر منتهی می شود.


  1. رزماری

ما اغلب از رزماری برای افزودن طعم بهغذایمان استفاده می کنیم. رزماری بارهای خاصی دارد که باعث شده درطول سال ها بهمنظور اهداف دارویی مورداستفاده قرار گیرد.

یکی از ترکیبات فعال اصلی این گیاه اسید کارسونیک است که درواقع یک آنتی ‌اکسیدان است.

همانطور که می‌ دانیم، آنتی ‌اکسیدان‌ ها با رادیکال‌ های آزاد مبارزه می ‌کنند. درهمین حال، کارنوزول، جز دیگری که دررزماری یافت می ‌شود، نیز همین کار را انجام می ‌دهد. این دو جزء بهاتفاق هم، می ‌توانند مقدار اکسیداسیونی که درسلول‌ های چربی اتفاق می‌ افتد را کاهش دهند.

با توجه بهاین واقعیت که مغز از چربی زیادی تشکیل شده است، این برای حافظه بی‌ نهایت مفید است. اجزای رزماری بهمحافظت از مغز دربرابر اکسیداسیون که می ‌تواند منجر بهتغییر منفی و باعث زوال مغزی شود، کمک می ‌کنند.

همچنین بخوانید: سیب زمینی با رزماری سرخ شده

  1. بلوبری های تقویت مغز

بلوبری ها یک جزء اصلی از غذاهای مغزی هستند و با ویژگی ‌های محافظ فوق ‌العاده‌ برای روند پیری مغز، که آن را از آسیب محافظت می‌ کنند شناخته شده هستند.

البته همه چیز فقط بهزغال اخته ختم نمی شود! برخی دیگر از توت های غنی شده دارای آنتوسیانین هستند که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی گیاهی هستند. آن‌ ها از التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌ کنند و درنتیجه خطر بیماری ‌های دژنراتیو مغز را کاهش می ‌دهند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود درزغال اخته بهطور خاص می توانند اثرات بسیار مثبتی بر روی ارتباطات سلولی درون مغز داشته باشند. احتمالا زغال اخته می تواند شدت از دست رفتن حافظه کوتاه مدت را کاهش دهد و حافظه کلی را نیز بهبود بخشد.


  1. آجیل

با توجه بهمطالعات متعدد، آجیل‌ ها قا در بهافزایش سلامت قلب هستند. شما ممکن است فکر کنید که این ربطی بهسلامت مغز ندارد اما بهطور معمول یک بدن سالم برابر با یک ذهن سالم است و دراین مورد، این قطعا درست است.

تحقیقات نشان می‌ دهند که مصرف منظم آجیل می تواند دیدگاه فرد را درزمینه سلامت مغز بهبود بخشد و از خطر اختلالات عصبی جلوگیری کند. علاوه بر این اگر آجیل بهمدت چند سال جزئی از رژیم غذایی فرد باشد، می‌ تواند بهشدت حافظه فرد را تیز کند.

حتما می پرسید چرا این اتفاق می ‌افتد؟ متخصصین بر این باورند که این بهخاطر ترکیبی از مواد مغذی موجود درآجیل است که شامل چربی ‌های خوب، ویتامین E و آنتی ‌اکسیدان ‌ها هستند.

وجود این ترکیبات با هم، بهساخت مغز کمک می‌ کنند درحالی که از کاهش ذهنی ناشی از رادیکال ‌های آزاد جلوگیری می ‌کنند.

امروز دربخش منظمی از رژیم غذایی تان آجیل را بگنجانید و درآینده از مزایای بی نظیر آن بهره مند شوید.

گردو بهخاطر محتوای امگا ۳ بهترین گزینه شما برای مصرف آجیل است، اما تقریبا همه انواع آجیل نتایج خوبی را ارائه می ‌دهد.


  1. کلم بروکلی تقویت مغز

کلم بروکلی بهعنوان یک سبزیجات سبز، مقدار زیادی آنتی ‌اکسیدان‌ و مواد مغذی ضد التهاب را درمیان اجزایش دارد که بهآن اجازه می‌ دهند تا با رادیکال ‌های آزاد مبارزه کرده و از آسیب بهمغز جلوگیری کند.

از همه مهم تر اینکه، کلم بروکلی یک تن ویتامین K دارد! فقط یک فنجان از آن دارای بیش از 100٪ از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه است!

ویتامین K محلول درچربی است، بهاین معنی که برای مغز مناسب است.

همچنین درشکل گیری چربی شناخته شده بهعنوان اسفنگولیپید که درمقادیر انبوه درتمام سلول های مغز شما وجود دارد، نیز استفاده می شود.

بههمین دلیل است که بروکلی چنین تاثیر مثبتی بر روی حافظه دارد و بهافراد مسن ‌تر امکان یادآوری و تمرکز بیشتر را می‌ دهد.

همچنین بخوانید: راه های تقویت مغز و افزایش قدرت ذهن

  1. روغن زیتون فوق بکر

این نوع روغن دررژیم‌ های غذایی مدیترانه ‌ای بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد؛ مردم درکشورهایی که این نوع غذا را مصرف می ‌کنند معمولا اختلالات مغزی کمتری را تجر بهمی‌ کنند و مشکلات کمتری با شرایط سلامتی مرتبط با سن دارند.

روغن زیتون اضافی فوق بکر -و بهطور کلی روغن زیتون– سرشار از خواص ضد التهابی هستند. هم چنین منبع بزرگی از چربی‌ های تک اشباعی است که مسلما بهترین نوع چربی برای اضافه شدن بهرژیم غذایی شما هستند.

ماهیت ضد التهابی این روغن آن را برابر با داروهای التهابی قرار می دهد!

پلی فنول های موجود درروغن زیتون، آنتی اکسیدان هایی هستند که برای تقویت حافظه شناخته شده اند و بهمهارت های یادگیری کمک می کنند تا بهشدت تیز باقی بمانند، بهویژه هنگامی که سن شما درحال افزایش است.

هم چنین آن‌ ها می توانند عملکرد کلی مغز و توانایی شناختی را نیز بهبود بخشند.


سخن پایانی

سلامت مغز نه تنها برای تمرکز و حافظه، بلکه برای سلامت جسمانی، طول عمر و شادی نیز حیاتی است.

بعد از همه این ها، مغز مرکز بدن است، و هر حرکت و فرآیند بدن را کنترل می ‌کند. اگر مغز نتواند خوب کار کند، نه تنها تمرکز و حافظه، بلکه سلامتی تان را هم از دست خواهید داد.

بنابراین، می توانید با مصرف این ۱۰ غذایی که حافظه و تمرکز شما را تقویت می کنند، از مغز خود محافظت کنید. این غذاهای سالم را بهرژیم غذایی تان اضافه کنید و از مزایای طولانی ‌مدت آن‌ ها لذت ببرید!


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment