برای افزایش سوخت وساز بدن چه کنیم؟ 8 راه بالا بردن سوخت و ساز


اگر میخواهید بهتناسب اندام برسید باید بدنتان درسوزاندن کالری فعال باشد و مشکلی درخصوص سوخت و ساز نداشته باشد.

بهگزارش آلامتو بهنقل از مردمان؛ دراین مقاله قصد داریم روشهایی برای افزایش سوخت و ساز بدن معرفی کنیم:

  1. چای‌تان را عوض کنید

چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. ازآنجاکه حاوی کافئین است، نوشیدن منظم آن متابولیسم شما را بالا برده و درنتیجه بهکاهش وزن کمک می‌کند. نیاز بهذکر نیست که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده، سلامت قلب‌تان را ارتقاء داده و فواید ضدسرطان درخود دارد.

درآزمایشاتی که درمرکز سرطان آریزونا انجام گرفت، کاتچین‌های موجود درچای سبز بهبالا بردن تولید آنزیم‌های کبدی که مواد سرطان‌زا را خنثی می‌کند، کمک می‌نماید.

چه کنیم: قهوه یا چای روزانه‌تان را با چای سبز تعویض کنید. یک تا دو فنجان چای سبز همراه با صبحانه یا ناهار میل کنید.


  1. شاهانه صبحانه بخورید

ناهارتان مثل یک شاهزاده و شامتان مثل رعیت باشد. وقتی می‌خواهید وزن کم کنید، خیلی مهم است که صبحانه‌ای سالم بخورید زیرا سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برد. متابولیسم شما درطول روز کند می‌شود، بههمین علت بهتر است درصد بالاتری از کالری‌های مصرفی روزانه‌تان را برای صبحانه مصرف کنید.

چه کنیم: کسانی که می‌خواهند اشتهایشان را کنترل کنند باید هر روز صبح صبحانه‌ای سرشار از پروتئین میل کنند. بنابراین دو تخم‌مرغ آب‌پز همراه با یک تکه نان تست یا پنیر کم‌چرب همراه با ماهی دودی و یک تکه نان غلات کامل یا یک لیوان شیر همراه با میوه خشک می‌تواند برایتان مفید باشد.


  1. میان‌وعده‌های سالم بخورید

دقت کنید که درطول روز تنقلاتی سالم مصرف کنید. هیچ اشکالی ندارد که دروسط روز یا عصر یک غذای سبک میل کنید. تحقیقات نشان داده است که کسانی که از میان‌وعده‌های سالم درطول روز استفاده می‌کنند، دست بهریزه‌خواری نمی‌زنند. خوردن حجم بالای غذا دریک وعده موجب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده و ذخیره شدن چربی‌ها را بیشتر می‌کند.

چه کنیم: تنقلات و میان‌وعده‌هایی مثل بادام، گردو یا برگه زردآلو درکیفتان داشته باشید تا هیچوقت برای خریدن یک پاکت چیپس یا پفک یا شکلات و امثال آن وسوسه نشوید. میوه‌هایی مثل آلو و گیلاس هم می‌توانند نیاز شما بهشیرینیجات را فروکش دهند.


  1. سهم‌های غذایی‌تان را کنترل کنید

پرخوری دروعده‌های غذایی زیاد اتفاق می‌افتد. ازاینرو سعی کنید که سهم‌های غذایی‌تان کوچک باشند. برای اینکه خودتان را متقاعد کنید هنوز گرسنه هستید، حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید زیرا همین زمان طول می‌کشد تا معده‌تان بهمغز فرمان سیری دهد.

چه کنیم: موقع غذا کشیدن برای خودتان، دستتان پیمانه بسیار خوبی است. پروتئین‌هایی مثل گوشت یا ماهی باید بهاندازه کف دستتان باشد. یک وعده کربوهیدرات باید بهاندازه یک کف دست باز باشد و سبزیجات و سالاد هم باید بهاندازه دو کف دستتان کنار همدیگر باشد.


راه های افزایش سوخت و ساز بدن

راه های افزایش سوخت و ساز بدن

  1. غذاهایتان را تند کنید

کپسایسین که درفلفل تند یافت می‌شود، با سرکوب کردن اشتها، بالا بردن سوخت و ساز بدن از طریق افزایش ضربان قلب و درجه حرارت بدن و همچنین جلوگیری از ساخت سلول‌های چربی و کمک بهگوارش، بهکاهش وزن شما کمک می‌کند.

چه کنیم: سعی کنید بهبرنامه‌غذایی روزانه‌تان یک فلفل قرمز تند اضافه کنید.


  1. پروتئین مصرف کنید

محققان درتحقیقات خود دریافته‌اند که رژیم‌های غذایی پر پروتئین بهشما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و اشتهایتان را کنترل نمایید. غذاهای با پروتئین بالا همچنین بهترمیم و ساخت بافت‌های عضلانی کمک کرده و از همین طریق باعث بالا بردن متابولیسم‌تان می‌شوند.

چه کنیم: یک رژیم غذایی متوازن که حاوی مقدار کافی پروتئین است مصرف کنید. منابع خوب پروتئین شامل گوشت، تخم‌مرغ، غلات و حبوبات، آجیل و سویا می‌باشد. برای صبحانه یا ناهار ماهی ساردین همراه با نان تست گندم کامل را امتحان کنید. ساردین نه تنها سرشار از پروتئین است، منبع بسیار خوبی از امگا۳ نیز می‌باشد که نه تنها سیستم قلبی-عروقی بدنتان را تقویت می‌کند بلکه برای تقویت روحیه‌تان نیز عالی است.


  1. آب بنوشید

آب برای هر برنامه کاهش‌ وزن لازم و حیاتی است. برای هر ۱۰۰ کالری که دربدن سوزانده می‌شود، بهنصف فنجان آب نیاز است. همچنین وقتی رژیم دارید، بدنتان موادزائد بیشتری تولید می‌کند زیرا شروع بهسوخت و ساز چربی‌های بدنتان کرده‌اید. کلیه‌ها بهمقدار کافی آب نیاز دارند تا موادزائد را از بدنتان بیرون کنند.

چه کنیم: دقت کنید که تشنگی را با گرسنگی اشتباه نگیرید. بههمین دلیل درطول روز بهمیزان کافی آب بنوشید. همچنین نوشیدن آب قبل از غذا بهشما کمک می‌کند معده‌تان پر شده و احتمال کاهش وزن با مصرف کمتر غذا درشما بیشتر شود. آب یخ بهسوزاندن چربی کمک می‌کند زیرا بدن شما مجبور است برای گرم کردن آن آب دمای خود را بالا ببرد و کالری بیشتری بسوزاند.


  1. گریپ‌فروت بخورید

گریپ‌فروت که سرشار از فیبر است و شاخص گلیسمی پایینی دارد، بهشما برای کاهش وزن کمک می‌کند. این میوه حاوی پکتین است که با پخش شدن دربدن و کمک بهاحساس سیری درشما بهکنترل اشتهایتان کمک می‌کند. گریپ‌فروت همچنین بخاطر داشتن ترکیباتی مثل لیمینوئیدها و لیکوپن، خواص ضدسرطان نیز دارد.

چه کنیم: برای صبحانه و بعنوان میان‌وعده عصر گریپ‌فروت بخورید. می‌توانید روی آن دارچین هم بپاشید و یا آن را بهسالادتان اضافه کنید.


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment