آیا الکل باعث چاقی میشود؟ مصرف شراب و افزایش وزن


از کلیه‌ی مضرات مصرف الکل هم بگذریم باز بحث افزایش وزن و چاقی میتواند یک دلیل محکم برای دوری از مشروبات الکلی باشد.

تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر نوشیدن الکل بر چاقی نتایج متناقضی را ارائه کرده است، اما این ارتباط بستگی به میزان نوشیدن الکل دارد. در مورد افرادی که بیش از حد الکل می نوشند پاسخ این سوال مثبت است و این چاقی می تواند نشانه نوشیدن زیاد الکل باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که این الگوی نوشیدن شما است که بر شاخص توده بدنی شما (BMI) تأثیر می گذارد.

منظور از شاخص توده بدنی (BMI) رابطه وزن با قد یک فرد است. شاخص توده بدنی معمولا با تقسیم وزن شما در واحد کیلوگرم بر قدتان در واحد متر مربع محاسبه می شود. زمانی که محدوده BMI از 18.5 تا 25 باشد، نشان دهنده وزن طبیعی است. این در حالی است که اگر شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 باشد نشانه داشتن اضافه وزن بوده و فردی با داشتن شاخص توده بدنی بیش تر از 30 به عنوان یک فرد چاق به شمار می رود.

همچنین بخوانید: روش ترک الکل در منزل

الگوی نوشیدن یک عامل است!

مطالعه ای که روی 37000 نفر از افرادی که مشروب می خوردند انجام شد، نشان داد که شاخص توده بدنی با تعداد دفعاتی که افراد در روز الکل می نوشند ارتباط دارد. از آنجا که مطالعات قبلی مصرف دخانیات و نوشیدن الکل را به افزایش وزن مرتبط کرده بود، مطالعه NIAAA فقط آن دسته از افرادی که دخانیات مصرف نمی کردند اما الکل می نوشیدند، را مورد بررسی قرار داد.

Rosalind A. Breslow، نویسنده اول این مطالعه می گوید: “در مطالعه ما، زن و مردی که کمترین مقدار الکل را نوشیدند یعنی یک بار در هر روزِ نوشیدن، با بیشترین تکرار یعنی سه تا هفت روز در هفته، کمترین BMI را داشتند. این در حالی است که کسانی که گه گاه اما بیشترین مقدار را مصرف می کردند دارای بالاترین BMI بودند. ”


و باز هم نتایج ضد و نقض…

مطالعات و تحقیقات پیشین به طور قطعی مصرف الکل را با افزایش وزن مرتبط نکرده اند. بررسی های منظم با دوره های پیگیری طولانی نیز شاهد نتایج ضد و نقیضی در این باره هستند.

یافته های آزمایشات کوتاه مدت نیز نتوانسته است روند آشکاری را در مورد ارتباط نوشیدن الکل و چاقی نشان دهد. به طور کلی، بررسی انجام شده حاکی از آن است که تحقیقات ارتباط مشخصی بین مصرف الکل و افزایش وزن برقرار نکرده اند. اما به طور کلی مطالعاتی که شاهد افزایش وزن مرتبط با نوشیدن الکل بوده، بیشتر مربوط به نوشیدن مقدار زیاد الکل است.

همچنین بخوانید: تاثیر الکل بر تناسب اندام

مقدار و تناوب نوشیدن الکل، فاکتورهای مهم هستند

مطالعه برسلو از روش متفاوتی برای ارزیابی میزان مصرف الكل در مقایسه با مطالعات قبلی استفاده كرده است.

دکتر برسلو توضیح می دهد: “مصرف الكل از دو مؤلفه تشکیل شده است: میزان مصرفی در روزهای نوشیدن (کمیت) و تعداد روزهای نوشیدن (فراوانی)

مطالعات قبلی به طور كلی نوشیدن الکل را فقط براساس حجم متوسط مصرف شده در طول زمان بررسی می كردند. این در حالی است که، بخاطر اینکه در این روش الگوی نوشیدن لحاظ نمی شود، حجم متوسط توصیف محدودی از مصرف الکل را ارائه می دهد. برای مثال، میانگین حجم ۷ بار نوشیدن در هفته می‌تواند با مصرف ۱ بار نوشیدن در هر روز یا ۷ بار نوشیدن در یک روز به دست آید. بنابراین میانگین حجم ممکن است به طور کامل روابط مهم بین کمیت و فراوانی و پیامدهای سلامتی مانند چاقی را به خوبی توضیح ندهد.


نوشیدن سنگین می تواند موجب تحریک غذا خوردن شود

دکتر Breslow می‌گوید: “الکل منبع مهمی از کالری است و نوشیدن آن نیز می تواند باعث تحریک به خوردن، به خصوص در محیط‌ های اجتماعی شود. با این حال، کالری موجود در مایعات ممکن است در تحریک مکانیسم فیزیولوژیکی ایجاد کننده احساس سیری ناتوان باشد. این امکان وجود دارد که در طولانی مدت، حتی پرخوری های ناچیز مربوط به نوشیدن الکل منجر به افزایش وزن شود.”


نوع الکل ممکن است یک فاکتور تعیین کننده باشد!

مطالعات دیگر حاکی از آن است که نوع الکل مصرفی می تواند عاملی تعیین کننده در تاثیر الکل بر افزایش وزن باشد. به عنوان مثال، مصرف شراب سبک تا معتدل تاثیر چندانی بر افزایش وزن ندارد، اما این در حالی است که طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن مشروبات الکلی قوی مانند آبجو با افزایش وزن همراه بوده است.


آیا نوشیدن الکل باعث چاقی می شود؟

در صورتی که شما در موارد زیر صدق می کنید، پاسخ این سوال مثبت است:

  • در هنگام نوشیدن، بیش از حد زیاده روی می کنید.
  • به جای شراب، آبجو و لیکور می نوشید.

و اما سخن پایانی…

همانطور که در این مطلب نیز مشاهده کردید، برخی از مطالعات رابطه بین مصرف الکل و چاقی را تایید کرده بودند؛ این در حالی است که مصرف الکل عوارض جبران ناپذیری بر روی بدن نیز دارد. توصیه می کنیم مصرف این نوشیدنی سرشار از ضرر را کنار بگذارید و به سلامت بدن تان بیشتر اهمیت دهید.


مطالب سایت را سریع دنبال کنید


سلبریتی ها و افراد مشهور



خانواده و سبک زندگی سالم



تکنولوژی و فناوری و هوا فضا



مد و زیبایی و آرایش و جذابیت



آشپزی و دسر و سالد و نوشیدنی



فال و کارکاتور و طنز و سرگرمی



سلامت فردی و بهداشت عمومی



چند رسانه ای

منبع : alamto.com

پست های مرتبط

Leave a Comment