نیسان با ربات‌های جدید، تولید قطعات خودرو را آسان می‌کند


نیسان ربات‌های جدیدی معرفی کرده است که می‌توانند تحول بزرگی در تولید قطعات خودروهای کلاسیک ایجاد کنند. 

کسانی که اقدام به بازسازی خودرو کرده‌اند، می‌دانند که این فرایند تا چه میزان می‌تواند پیچیده باشد. بازسازی یا تعمیرات یک خودروی جدید کار راحتی است چون می‌توان به‌راحتی با مراجعه به یک قطعه‌فروشی قطعات مورد نیاز از قبیل کوئل شمع، قطعات جلوبندی، کالیپر ترمز و هر چیز دیگری را تأمین کرد. اما شرایط در مورد خودرویی که تعداد کمی از آن وجود دارد و تولید آن نیز سال‌ها است متوقف شده، به این راحتی نیست.

البته برخی فروشگاه‌های خاص هستند که قطعات خودروهای خاص را می‌فروشند؛ باوجوداین، همچنان پیداکردن برخی قطعات کار ساده‌‌ای نیست. از سویی گاهی تقاضا برای قطعه‌ای آنقدر پایین است که دیگر تولید مجدد آن صرفه‌ی اقتصادی ندارد و در صورت تولید نیز هزینه‌ی تولید آن نجومی می‌شود؛ برای مثال می‌توان به کف‌پوش‌های لامبورگینی میورا اشاره کرد.

Nissan robots make classic-car parts

نیسان برای حل این مشکل راه‌حل جدیدی پیشنهاد داده است. خودروساز ژاپنی از روشی خاص برای ریخته‌گری قطعات استفاده می‌کند که می‌تواند برای تولید قطعاتی با تیراژ پایین نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این روش می‌توان قطعاتی را از جنس ورقه‌های فولادی بدون نیاز به روش‌های متداول تولید کرد؛ برای مثال برای ساخت یک گلگیر نیاز است تا ورقه‌ی فلزی را به شکل مورد نیاز پرس کرد. برای انجام چنین کاری به ابزارهایی بسیار بزرگ و با دقت بالا نیاز است که می‌توانند میلیون‌ها دلار قیمت داشته باشند. از سویی، گاهی برای تولید برخی قطعات نمی‌شود در یک مرحله تولید را انجام داد و خودروساز باید قالب‌ها و دستگاه‌های مختلفی را برای تولید یک قسمت از خودرو به کار ببرد.

در روش جدید نیسان به‌جای قالب‌های ریخته‌گری یا پرس‌کاری از ربات‌ها استفاده می‌شود. در این روش ورقه‌ی فلزی به‌صورت محکم در یک فریم قرار می‌گیرد و سپس ربات‌هایی که توسط کامپیوتر برنامه‌ریزی شده‌اند، با دقت شروع به شکل‌دادن ورقه‌ی فلزی می‌کنند و این کار را با استفاده از ابزارهایی انجام می‌دهند که روی بازوهای آن‌ها نصب شده‌اند. این ربات‌ها می‌توانند با دقت شکل‌های منحنی، مقعر و محدب را در بیاورند تا قطعه در شکل مورد نظر سازنده ساخته شود. در این روش به دلیل اینکه از دستگاه‌های پرس متداول استفاده نمی‌شود، انعطاف‌پذیری فرایند‌ی تولید بسیار بالاتر است و تولید قطعه نیز در زمان کم‌تر و با هزینه‌ی کم‌تری انجام می‌شود. بدین ترتیب، با این روش می‌توان قطعاتی با تیراژ پایین را با هزینه‌ای پایین تولید کرد.

Nissan robots make classic-car parts

مقاله‌های مرتبط:

نیسان در این قطعات از روکشی بسیار براق مانند آینه نیز استفاده می‌کند که به‌گفته‌ی این خودروساز اصطکاک سطوح را پایین‌تر می‌آورد. براساس اظهارات نیسان با استفاده از این نوع روکش دیگر به هیچ نوع روغن و روان‌کننده‌ای نیاز نیست و همین مورد کیفیت نهایی بسیار بالاتری را سبب می‌شود که از نظر زیست‌محیطی هم مزیت محسوب می‌شود. در سمت دیگر نیسان اقدام به برنامه‌ریزی بسیار پیشرفته‌ای روی ربات‌های مورد استفاده کرده که سبب می‌شود دقت بسیار بالایی داشته باشند و خود در کیفیت ساخت قطعه بسیار مؤثر است.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا نیسان می‌خواهد روش اشاره‌شده را به مرحله‌ی تجاری برساند یا نه؛ اما خودروساز ژاپنی به تحقیقات خود برای بهینه‌تر کردن این نوع روش تولید ادامه خواهد داد.

منبع: زومیت

Javadesmaty

پاسخی بگذارید

Next Post

 ام وی ام ایکس 33 / MVM X33؛ مشخصات فنی و قیمت و هرچه درباره آن باید بدانید

ج اکتبر 11 , 2019
چری تیگو 3 که در ایران با کد X33 عرضه می‌شود، یکی از خودروهای پرفروش‌ چینی کشور است. در این مطلب، ام‌وی‌ام‌ X33 S اسپرت را ازنظر فنی بررسی و با لیفان X60 و محصولات مشابه مقایسه می‌کنیم. می‌توان ادعا کرد کراس‌اورهای کامپکت درحال‌تبدیل به محبوب‌ترین کلاس خودرویی در دنیا […]
MVM X33