سه شنبه , خرداد ۲۹ ۱۳۹۷
خانه / دین و اندیشه / علی(ع): حقیقتی ورای خلقت/ راز و رمز مکتب امام علی از نگاه کارشناسان

علی(ع): حقیقتی ورای خلقت/ راز و رمز مکتب امام علی از نگاه کارشناسان

قرآن و عترت

شفقنا- اخلاق نیکوی او زبانزد مردمان است.تا آنجا که دشمنانش که نتوانسته‌اند بر او خرده‌ای بگیرند، این صفت را عیبی برای آن حضرت برشمرده اند. یاران وی در این باره گفته‌اند: او همچون یکی از ما و در میان ما می‌زیست.نرم خو، و بسیار متواضع و آسان‌گیر بود و با این وجود ما در برابر او مانند اسیری بودیم که دستهایش بسته و بر بالای سرش شمشیری گرفته بودند و از هیبت او هراس داشتیم.

در بردباری و گذشت، علی از همه مردمان گوی سبقت را ربوده بود.برای اثبات این گفته، کافی است بالاترین مراتب حلم او را به طور اعم در رفتار با اهل جمل و به طور اخص با مروان بن حکم و عبد الله بن زبیر ملاحظه کنیم. او در جنگ جمل بر مروان دست پیدا کرد.با آنکه این شخص از دشمن‌ترین مخالفان علی (ع) بود، اما حضرت علی(ع) از وی درگذشت.همچنین آن حضرت بر عبید الله بن زبیر که یکی از سرسخت‌ترین دشمنانش بود و به علی آشکارا ناسزا می‌گفت، دست یافت و او را اسیر کرد ولی وی را مورد عفو قرار داد و به او گفت: «برو!نمی خواهم تو را ببینم.»و سخنی بیشتر از این بر زبانش نراند. سعید بن عاص نیز پس از واقعه جمل در مکه به دست علی (ع) گرفتار آمد ولی آن حضرت به او سخنی نگفت و از او کناره گرفت و هیچ کس از شرکت کنندگان در جنگ جمل و مردم بصره را مورد مجازات و قهر خود قرار نداد و منادی آن حضرت در شهر ندا می‌داد: «هر کس که از میدان گریخته، تعقیب نمی‌شود.با مجروحان کاری نیست و هیچ اسیری کشته نخواهد شد و آن کس که سلاح خود را بر زمین گذارد امان خواهد یافت.»و دقیقا شیوه پیامبر (ص) را در فتح مکه در پیش گرفت.
در جنگ صفین ابتدا مردم شام، راه آب را بر او و یارانش بستند و ایشان را از دسترسی به آب بازداشتند.اما زمانی که زمام جنگ به دست حضرت علی (ع) و یارانش افتاد، به وی گفتند: آیا آب را بر روی سپاه شام ببندیم، همان طور که خود آنها چنین کردند؟آن حضرت پاسخ داد: خیر سوگند به خداوند«هرگز کردار آنها را در پیش نخواهم گرفت »و پیوسته به سپاهیانش سفارش می‌کرد کسانی را که از میدان کارزار می‌گریزند، تعقیب نکنند و مجروحی را به قتل نرسانند. او بخشنده‌تر از ابرهای پرباران بهاری بود و در این میدان نیز هماوردی برای او نمی‌توان سراغ کرد.شعبی در این باره گفته است: علی (ع) بخشنده‌ترین مردمان بود. معاویه سرسخت‌ترین دشمن آن حضرت، نیز گفته بود: اگر علی انباری پر از زر و اتاقی انباشته از کاه می‌داشت، پیش از آنکه کاه را ببخشد، زر را می‌بخشید.بیت المال را می‌رفت، در آن نماز می‌گزارد و می‌گفت: ای زرد و ای سپید (طلا و نقره) !غیر از مرا بفریبید. با آنکه بر همه امپراطوری اسلامی، به جز شام، فرمانروایی داشت، از خود میراثی بر جای نگذاشت.و جز او، کس دیگری به مضمون آیه نجوا عمل نکرد.از دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد و هرگز به نیازمندی پاسخ رد نگفت.

از جـمـلـه ویـژگـی‌هـای حکومت امام علی(ع)، اصلاح طلبی است. وی هـنگامی به حکومت رسید که جامعه از مسیر اصلی فاصله گرفته و از تـوحـیـد دور شـده بود، دورانی که احادیث جدیدی به زبان پیامبر وارد دیـن شـده بود و احکام اسلام ناب محمدی کم‌تر بیان می‌شد و بـه بعضی از احکام عمل می‌شد، بنابراین هر روز از مرکز هرم دور مـی‌شدند تا کار به جایی کشید که اعیان و اشراف و باندهای ثروت‌مـنـد در راس حـکومت قرار گرفته، ارزش‌های اسلامی پایمال شده، بـسـیـاری از تـبعیدشدگان زمان پیامبر برگشته و به حکومت رسیده بـودنـد. آری، عـلی(ع) در چنین دورانی به حکومت رسید و چاره‌ای جـز اصـلاح نـظام نداشت. افرادی مانند طلحه و زبیر با او مخالفت مـی‌کـنند اما امام(ع) مصمم است تا حکومت را اصلاح کند. به همین دلیل استان داران را عوض کرد و بسیاری از کارگزاران قریش، بکر، ثـقـیـف کـه از طبقه اشراف بودند، به زیر آمدند و طائفه همدان، حـمـیـر و حـمرإ به عنوان مسئولین نظام حکومتی امام(ع) انتخاب شـدند. امام(ع) هم چنین در صدد برآمد تا پول‌هایی را که از بیت الـمـال در زمان عثمان به افراد بذل و بخشش شده بود، پس بگیرد، از این رو بعد از بیعت مردم با او بر منبر رفت و در این خصوص فـرمـود: (والـلـه لـو وجـدته قد تزوج به النسإ وملک به الامإ لـرددتـه فـان فـی الـعـدل سعه ومن ضاق علیه العدل فالجور علیه اضـیـق; به خدا قسم، اگر از بخشش‌های عثمان چیزی پیدا کنم که به وسیله آن زن‌ها ازدواج کرده‌اند و کنیزانی خریداری شده‌اند، الـبته آن‌ها را می‌گیرم و به صاحبانش بازمی‌گردانم، چون که در کـار عـدالـت برای مردم عرصه‌ای وسیع است و هرکس از عدل بگذرد، دل تنگ می‌شود و ظلم و جور او را دل تنگ‌تر می‌کند.) مـورخان می‌نویسند: امام علی(ع) تمام اراضی و اموالی را که پیش از او از بـیـت المال به اشراف داده شده بود، پس گرفت. امام(ع) ایـن اصـلاحـات را ضـروری مـی‌دانـسـت، زیـرا موجب قوام و تشیید (استواری) حکومت نوپای اسلام می‌شد.

اما عدالت، قضاوت، راستی و درستکاری علی(ع) مورد تاب و تحمل قرار نگرفت و حکومت او تنها ۵ سال به طول انجامید اما در همین مدت کوتاه نیز روش ها و شیوه هایی به کار برد که در نوع خود بی نظیر بوده است و سرانجام در سحرگاه بیست و یکم ماه رمضان فرقش شکافته شد تا عمق کینه و عداوت دشمنانش از او و خاندان متحرش روشن شود.

«نگاه انسانی حضرت علی(ع) به حکومت» حجت الاسلام مهریزی در گفت وگو با شفقنا: حکومتی که باعث تربیت و رشد انسان ها نشود، مفید نیست

«مهجوریت نهج البلاغه» حجت ­الاسلام ­و المسلمین مهاجرنیا: نهضتی علمی راه بیندازیم/ تکثرگرایی قومی و نژادی زمان حضرت علی(ع) را بازسازی کنیم/ درصد آشنایی ­اولیه حوزویان به آموزهای امام علی(ع) ناچیز است

«تبعیض در اندیشه امام علی(ع)» دکتر دلشاد تهرانی در گفت وگو با شفقنا: در نظام تبعیض آمیز انسان های ناشایست بالا می آیند و انسان های شایسته کنار زده می شوند/ تبعیض ذهنیت مردم را نسبت به سلامت حکومت و عدالت می شکند

«مهجوریت نهج البلاغه» آیت الله حائری شیرازی در گفت وگو با شفقنا: ضرورت های اجتماعی، حوزه علمیه را به استفاده از نهج البلاغه وادار می کند/ مسائل روز مردم را از آموزه های علی(ع) استخراج کنیم

«مهجوریت نهج البلاغه» آیت الله بهشتی در گفت وگو با شفقنا: فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر را مبنای حکومت و سیاست خود قرار دهیم/ هجران نهج‌البلاغه در حوزه علمیه سریعتر از بین برود

قائدان: اصل مقبولیت به عنوان اصل مهم سیاسی مورد توجه امام علی(ع) بود

امام علی (ع) در قاب اندیشه امام موسی صدر در گفت و گو با مهندس فیروزان: زندگی‌ علی(ع) میان‌ دو سجده‌ گذشت

آیت الله هاشم‌زاده: علی(ع) مظلوم شد تا ظالم نباشد/ حکومت، ولایت و قضاوت در اسلام مشروط به عدالت است

«اصلاحات اقتصادی علی(ع)» در گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام دشتی: سیره علی(ع) در مسایل اقتصادی به کُل عمل نمی شود/ وجود فسادهای مالی در نظام مردم را دلسرد می کند

«راهکارهای حکومتی علی(ع) برای جلوگیری از فساد اقتصادی» حجت الاسلام یوسفی در گفت وگو با شفقنا: شفاف سازی و شایسته سالاری از اصول اصلی بود

حاکمیت امام علی :حکومتی نایاب متکی بر صدق و صفا نه کذب وجفا نوشتاری ازحجت الاسلام استاد هادی سروش

دکتر سنگری: دم زدن از حضرت علی آسان است اما عمل به سیره او دشوار

محمدمهدی جعفری: اگر حاکمان، امین و کاردان باشند عدالت برقرار می‌شود/ امام علی(ع) شهید راه عدالت شد

حجت الاسلام مقدم: مهمترین بلای حکومت ها جدا شدن عرصه قدرت و اخلاق از یکدیگر است/ شاخصه حکومت امام علی(ع) پیوند سیاست و اخلاق است

عبدالله ناصری: حکومت فی‌نفسه قداست ندارد/ اندیشه‌ی سیاسی امام علی(ع) در خطبه قاصعه خلاصه می شود

دکتر دلشاد تهرانی ۵: علی(ع) در بزنگاه ها هم خلاف اخلاق عمل نکرد/ علی(ع) برجسته ترین و زیباترین صحنه های اخلاقی را عرضه کرد

دکتر دلشاد تهرانی۴: کسی که دروغ می گوید امکان ندارد بتواند خدمت کند/ علی(ع) برای به دست آوردن حکومت، وعده نداد/ علی(ع) با یک نظام اخلاقی برجسته بر سر کار آمد

«اخلاق سیاسی در دیدگاه علی(ع)» سعید بابایی: با خودکامگی هرگز اخلاق سیاسی شکل نمی گیرد/ از راه نادرست نمی توان به وضعیت مطلوب رسید

راز ماندگاری امام علی(ع) در تاریخ بشریت در گفت وگو با دکتر دین پرور: دشنام و ناسزاگویی در آموزه های علوی حتی به دشمنان عملی غیرمسلمانی است

سیره امام علی در برخورد با نیازمندان در گفت وگو با موحدی ساوجی: مالیات باید از ثروتمند گرفته شود و به فقرا پرداخت شود

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

قرآن و عترت

منبع سایت شفقنا

درباره ی javadesmaty

همچنین ببینید

حرکت عجیب دو مداح معروف در قبرستان/عکس

مسائل اعتقادی به گزارش افکارنیوز، تصویر از هلالی و پویانفر دو مداح معروف را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *